Browse By

#DiskreditujMe ili geneza uspona i pada jednog hashtaga

Hashtag (#) je jedan od najboljih načina da se korisnici Tvitera okupe oko zajedničke teme. Moćno je oružje marketinga, ali i političke borbe. Za nametanje hashtaga od strane brendova ili političkih partija, potrebno je mnogo više strateških koraka i planiranja, nego što je to potrebno za popularnost i masovnost korišćenja spontano nastalih #, oko kojih se veoma brzo okupljaju zainteresovani, sa svih strana. U slučaju Srbije, deluje kao da od svih postoje samo dve strane, oni i mi, njihovi i naši,

mada, stvari nisu tako proste niti crno-bele. Naime, postoji jedna koherentna grupa koja je okupljena oko jedne (političke) ideje i vrednosti i postoji ogromna grupa pojedinaca okupljena u veoma labavu koalciju kojoj je najmanji zajednički sadržalac kritika trenutne vlasti.

Tokom poslednjih izbora u Srbiji, uočen je trend dva načina korišćenja hashtagova, koji je bio deo strategije vladajuće partije:

1. kreiranje i nametanje svog

2. organizovan i masovan napad na već postojeći.

Prva strategija nije previše zanimljiva sa stanovišta širenja na celu zajednicu u čemu i nije bilo previše uspeha, ali je bila  dobra da se istomišljenici okupe oko nje.

Međutim, druga, pokazala se kao moćno oružje u “razbijanju” drugačijih glasova i stavova, pre svega na način da se masovno zatrpa hashtag drugačijim mišljenjem, potom, da se sa anonimnih naloga masovno vređaju, diskredituju i agresivno napadaju  autori drugačijeg mišljenja (direktno, ili opštim uvredljivim tvrdnjama), te da se tako, u krajnjem rezultatu, prorede i ućutkaju originalni pokretači i pobornici određenog stava okupljenog oko tog hashtaga, sve dok se potpuno ne povuku i ućute.

Astroturfing taktika

Zbog broja angažovanih anonimnih i novijih naloga nastalih za potrebe nekih ranijih političkih kampanja, ovi organizovani napadi imaju sve elemente astroturfinga, za koji postoje neke indicije da su organizovani iz posebnih odeljenja vladajuće partije, pre svega na osnovu saznanja koje imamo iz afere SNSleaks.

#DiskreditujMe je jako dobar primer taktike 2 – napada astroturfera na postojeći hashtag koji je zaokupio pažnju jedne grupe tviteraša, agresivno vređanje i optuživanje, dok se originalno zainteresovani korisnici nisu sasvim povukli.

Akcija napada je bila munjevita, iako je poprilično kasnila u odnosu na ranije akcije.

Povod nastanka #DiskreditujMe

Neposredan, spontan povod za nastanak hashtaga #DiskreditujMe bio je objavljivanje naslovne stranice dnevnih novina Informer, koju kroz svoje redovne aktivnosti na Tviteru promoviše vlasnik i glodur Dragan Vučičević, a koja svojom udarnom vešću, po mišljenju jednog dela javnosti, predstavlja diskreditaciju novinarke koja je postavila novinarsko pitanje na press konferenciji Vučića i Merkelove u Berlinu.

Tvit je objavljen 12. juna u 17:34, a već u 19:07, predložen je hashtag #DiskreditujMe

Celu noć, sve do ranih jutarnjih sati, ovim hashtagom suvereno vladaju oni koji su saglasni sa tvrdnjom da je naslovna strana diskreditacija ličnosti, a objavljeno je preko 100 tvitova koji sadrže ovaj # i unisoni glas protesta protiv diskreditacije ličnosti.

Neoubičajena sporost astroturfera daje rezultat tek sutradan prepodne, 13. juna, prvim zabeleženim tvitom u 09:19, kojim @micanovic_s skreće pažnju svojim pratiocima na postojanje #DiskreditujMe. Pre ovoga, nije zabeležen nijedan tvit koji deli drugačije mišljenje o prirodi ovog hashtaga, i to čitavih 14 sati.

Početak kraja kratkog života #DiskreditujMe

Tog trenutka, kao po komandi, započinje napad i zagušivanje ovog hashtaga denunciranjem ranijih učesnika, direktnim i opštim uvredama, povezivanje korisnika hashtaga sa Demokratskom strankom (#DStrol), ili akcijom pobune protiv cenzure (#uLiceCenzuri), skretanje ili izvrtanje teme, i time započinje kraj aktuelnosti ovog hashtaga.

U masi međusobno razmenjenih uvreda jasno suprotstavljenih strana, zabeležen je i jedan pokušaj “pomirenja” i predloga promene diskursa

Samo dva dana kasnije, do 14. juna, na ovaj # referisalo se tek na svakih 3 do 5 sati, da bi zaključno sa 15. junom skoro potpuno zamro.

EDIT: Tokom vikenda, 21. i 22. juna, obrisani su gotovo svi uvredljivi tvitovi koji su referisali na ovaj hashtag, a mnogi anonimni nalozi su pretrpeli promene nadimka i profilnih fotografija.

Ovde možete pratiti konverzaciju na #DiskreditujMe


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *